To nye læssere fra Claas præsenteret ved pressemøde i går i Frankrig.
Claas har i 20 år beskæftiget sig med teleskoplæsserteknik,
og fabrikken har via sin partner Kramer fra Pfullendorf i Baden-Württemberg
udnyttet samarbejdet til at udvikle nye og større teleskoplæssere.
Siden 2006 har Claas kunnet mere end syvdoble antallet af
solgte teleskoplæssere, og siden maj 2008 er der produceret teleskoplæssere til
hele verden på den nye fabrik i Pfullendorf.
I sidste uge præsenterede Claas tre nye modeller i den store
Scorpion teleskoplæsserserie og tre nye modeller i den lille serie.
Hvor den maksimale løftekapacitet hidtil har ligget på 4,4
tons, kan de to nye topmodeller, Scorpion 9055 og 7055 nu løfte op til 5,5 tons
og med en løftehøjde på op til henholdsvis 8,8 meter og 7,0 meter.
Komfort og betjening
På de seks nye modeller er det højre instrumentpanel og
joysticket nydesignet. Det samme gælder drejekontakten i instrumentpanelet til
valg af de tre styreprogrammer forhjulsstyring, firehjulsstyring og
krabbestyring. Kontakten er let at nå og ligger godt i førerens synfelt.
Styreprogrammet skiftes ved et enkelt tryk på den.
De nye modeller på den store ramme har en venderadius på
kun 3.755 mm og modellerne på den lille ramme en venderadius på 3.750 mm.
Serien med de tre store modeller Scorpion 9055, 7055 og
7044 kommer allerede på markedet i oktober. De mindre modeller, Scorpion 7035,
7030 og 6030, kan leveres fra februar 2014.
Nyt chassis
Der er udviklet et nyt rammekoncept til de to serier, så
de kan optage de større belastninger. Et væsentligt kendetegn her er
teleskoparmens meget dybe hængsling i rammen. Når teleskoparmen er sænket,
ligger den helt inde i rammen, så maskinen bliver meget stabil, og der er
uhindret udsyn over dens højre side.
Ligeledes er hele teleskoparmen nyudviklet. Den nye
konstruktion og kinematik giver de nye Scorpion modeller en meget høj
løsrivningskraft på 72 kN og en restbæreevne på to tons.
Der er nu monteret støddæmpere i løfte-, tip- og
teleskopcylinderen, så der undgås stød i teleskoparmen. Derudover er
teleskoparmen nu udstyret med en laststabilisator med automatikfunktion til
liftaffjedring. Når den står i automatisk mode, aktiveres den automatisk ved en
kørehastighed på 7 km/t og derover. Når kørehastigheden kommer under 7 km/t, deaktiveres
den igen.
Af Per Jørgensen – i Frankrig