Claas teleskoplæssere får større kapacitet

To nye læssere fra Claas præsenteret ved pressemøde i går i Frankrig.

 

Claas har i 20 år beskæftiget sig med teleskoplæsserteknik, og fabrikken har via sin partner Kramer fra Pfullendorf i Baden-Württemberg udnyttet samarbejdet til at udvikle nye og større teleskoplæssere.

Siden 2006 har Claas kunnet mere end syvdoble antallet af solgte teleskoplæssere, og siden maj 2008 er der produceret teleskoplæssere til hele verden på den nye fabrik i Pfullendorf.

I sidste uge præsenterede Claas tre nye modeller i den store Scorpion teleskoplæsserserie og tre nye modeller i den lille serie.

Hvor den maksimale løftekapacitet hidtil har ligget på 4,4 tons, kan de to nye topmodeller, Scorpion 9055 og 7055 nu løfte op til 5,5 tons og med en løftehøjde på op til henholdsvis 8,8 meter og 7,0 meter.

 

Komfort og betjening

På de seks nye modeller er det højre instrumentpanel og joysticket nydesignet. Det samme gælder drejekontakten i instrumentpanelet til valg af de tre styreprogrammer forhjulsstyring, firehjulsstyring og krabbestyring. Kontakten er let at nå og ligger godt i førerens synfelt. Styreprogrammet skiftes ved et enkelt tryk på den.

De nye modeller på den store ramme har en venderadius på kun 3.755 mm og modellerne på den lille ramme en venderadius på 3.750 mm.

Serien med de tre store modeller Scorpion 9055, 7055 og 7044 kommer allerede på markedet i oktober. De mindre modeller, Scorpion 7035, 7030 og 6030, kan leveres fra februar 2014.

 

Nyt chassis

Der er udviklet et nyt rammekoncept til de to serier, så de kan optage de større belastninger. Et væsentligt kendetegn her er teleskoparmens meget dybe hængsling i rammen. Når teleskoparmen er sænket, ligger den helt inde i rammen, så maskinen bliver meget stabil, og der er uhindret udsyn over dens højre side.

Ligeledes er hele teleskoparmen nyudviklet. Den nye konstruktion og kinematik giver de nye Scorpion modeller en meget høj løsrivningskraft på 72 kN og en restbæreevne på to tons.

Der er nu monteret støddæmpere i løfte-, tip- og teleskopcylinderen, så der undgås stød i teleskoparmen. Derudover er teleskoparmen nu udstyret med en laststabilisator med automatikfunktion til liftaffjedring. Når den står i automatisk mode, aktiveres den automatisk ved en kørehastighed på 7 km/t og derover. Når kørehastigheden kommer under 7 km/t, deaktiveres den igen.

Af Per Jørgensen – i Frankrig

 

 

 

Læs også