Et udvalg af vildt og lokale varer i gårdbutikken ved Egebjerg Bakker
Det er 15 år siden, at Jesper Bruus startede op som selvstændig med Alpevej Vildtbehandling. Nu er forretningen udvidet med en gårdbutik.

Vildtslagter og jæger Jesper Bruus tog springet og blev selvstændig med Alpevej Vildtbehandling i 2006. Siden har forretningen udviklet sig i takt med den efterspørgsel, der har været. Senest er en gårdbutik kommet til. Fotos: Camilla Bønløkke
Kvadratmeterne i længen på Alpevej 4 i Egebjerg er ved at være fuldt udnyttet, og ifølge Jesper Bruus er der så absolut tryk på kapaciteten, når først vildtsæsonen er i gang.
Vildtslagter og jæger Jesper Bruus tog springet og blev selvstændig med Alpevej Vildtbehandling i 2006. Siden har forretningen udviklet sig i takt med den efterspørgsel, der har været, og ifølge indehaveren selv, også til en større forretning, end han nogensinde havde drømt om.
- Hidtil har det udelukkende været en engrosvirksomhed med meget begrænset salg til private, i det omfang det nu har været tilladt. Efterspørgslen fra private kunder har imidlertid været stadigt stigende – ikke mindst her i coronaperioden – hvilket gav udslaget til, at vi besluttede, at det var nu, at vi skulle forsøge os med en gårdbutik, fortæller Jesper Bruus, der også privat bor på Alpevej 4 sammen med hustruen Karina og deres to drenge på 12 og 16 år.
Succes fra start
For knap fire måneder siden stod den nye gårdbutik dermed klar til indvielse, og vildtslagteren kan melde om en succes fra start.
- Vi er meget positivt overrasket over, hvor godt salget i gårdbutikken har været fra begyndelsen. Vi er netop kommet tilbage efter en uges ferie, og der var da godt ryddet på hylderne i de to fryseskabe, fortæller Jesper Bruus, om salget i butikken, der har åben hver dag fra klokken 8-20 med venlig selvbetjening.
Indtil videre er annoncering ikke noget der er gjort meget i, men Alpevej Vildtbehandling har en facebookside, og derudover vurderer Jesper Bruus, at nyheden om Alpevejens Gårdbutik deles i vid udstrækning blandt venner og bekendte, og ikke mindst spredes med det gode budskab, der kommer efter en god middag.
Et udvalg af delikatesser
Og udvalget i gårdbutikken er bredt.
- Jeg har stort set alt indenfor det, som jagtloven siger, at man må handle med. Herunder gråænder, krikænder, fasaner, skovduer, harer, rådyr og dådyr. Det er dyr, som jeg fortrinsvist opkøber fra store godser og jagtkonsortier, fortæller Jesper Bruus, der står for at flå, udskære og få dyrlægekontrolleret vildtet.
Omkring halvdelen af det vildt, der kommer ind, skal retur til godset eller de jægere, der har indleveret dyret. Den anden halvdel sælges til grossister og restauranter, mens en mindre del nu også lægges ud i fryseskabene i gårdbutikken.
De større dyr som rådyr og dådyr er naturligvis opdelt i blandt andet ryg, kølle, mørbrad og filet, så det er klar til tilberedning til en middag. Herudover er der et stort udvalg af spegepølser og grillpølser, som Jesper Bruus får udarbejdet i samarbejde med Slagterpigerne i Stenstrup.
Udover udskæringer, grillpølser og spegepølser i fryseskabene supplerer et fint udvalg af andre lokale delikatesser også på hylderne i gårdbutikken. Det er alt lige fra honning, slik og god vin, samt øl fra det lokale bryghus – lækkerier til en fin værtsgave eller som supplement til middagen med dyresteg.
Interessen startede tidligt
Jesper Bruus er selv jæger, og interessen for arbejdet med vildtet startede allerede i en tidlig alder, hvor han som barn hjalp til hos en, der blandt andet havde opdræt af ænder, gæs, kyllinger og kalkuner.
- Det var her interessen for alvor blev fanget, ligesom jeg også altid selv har ordnet det vildt, som jeg har skudt. I takt med, at flere jagtkammerater spurgte, om jeg også ville ordne deres vildt, blev det ligesom startskuddet til at starte op som selvstændig på området, fortæller Jesper Bruus, der i dag har to medarbejdere ansat på timebasis, når sæsonen først kører fra 1. september til 1. februar og igen fra 16. maj til 15. juli, hvor bukkejagten står på.
- Desuden er min ældste søn på 16 år også ved at være godt lært op i det hele, tilføjer vildtslagteren, der ikke lægger skjul på, at der virkelig er tryk på, når sæsonen er i gang.
Kvalitetssikring
Om der er flere jægere, eller der blot er flere jægere, der ikke selv har eller vil bruge tiden på at flå og udskære deres nedlagte bytte, kan Jesper Bruus ikke give et bud på, men da Alpevej Vildtbehandling er den eneste officielle vildtslagter på Fyn, kan årsagen til travlheden også ligge i, at kunderne her er garanteret en kontrolleret og professionel forarbejdning.
- Fødevarestyrelsen kommer uanmeldt to-tre gange årligt i forhold til engrosdelen, mens dyrlægen, som jeg selv bestiller til at komme til at kontrollere og stemple alt det vildt, jeg får ind, i gennemsnit kommer to gange om ugen. Den dyrlæge kommer ligeledes fra Fødevarestyrelsen, fortæller Jesper Bruus, og tilføjer:
- Jeg har altid sagt, at jeg selv skal have lyst til at spise det, der kommer ind. Ellers bliver dyret kasseret og gemt, så dyrlægen også kan se, det som jeg ikke finder egnet til at spise.
Ifølge vildtslagteren betyder det ikke nødvendigvis, at de kasserede fugle ikke kan komme til gavn alligevel.
- Sker det over et par dage, at jeg har kasseret x antal fugle, så kontakter jeg af og til et af de større jagtforeninger, da fuglene så kan anvendes til hundetræning. Så gør fuglene alligevel gavn på en eller anden måde.