Syngenta samarbejder med fastfoodgigant om bæredygtig oksekødsproduktion

Syngenta og McDonald's annoncerer et samarbejde, der har til formål at hjælpe med at reducere visse miljøpåvirkninger under oksekødsproduktion gennem ny frø-innovation.

Den schweiziske producent af landbrugskemikalier og frøforædleren Syngenta har indgået et samarbejde med den amerikanske burgerkæde McDonald's. I samarbejde med fastfoodkæmpen og en af dennes kødleverandører, Lopez Foods, vil Syngenta levere en type majs, som efter sigende vil reducere gasemissionerne fra kvæg.

Der er tale om Syngentas såkaldte Enogen-majs – en genetisk modificeret afgrøde, der indeholder et enzym, som hurtigt omdanner stivelse til brugbare sukker-arter.

Dette gør det muligt for kvæget at nå markedsvægt hurtigere og reducerer dermed de drivhusgasser, de producerer, før de slagtes og deres kød laves til burgere.

- Hos Syngenta er vi overbeviste om, at forbedring af bæredygtigheden af det globale fødevaresystem kan fremskyndes gennem innovation og samarbejde. Vi er stolte af de fantastiske egenskaber ved vores Enogen-majs, og hvordan vores arbejde kan hjælpe med at sætte McDonald's og deres oksekødsforsyningskæde i stand til at levere effekt, forklarer Justin Wolfe, præsident for Syngenta Seeds i en pressemeddelelse.

Syngenta påpeger samtidig, at en besætning på 1.000 dyr, der bruger majsen som foder, ville producere 196 mindre ton CO2, hvilket groft-regnet svarer til at fjerne 35 biler fra vejen i et år.

Læs også