31 procent af den unge Generation Z spiser flere eller mange flere fuldkornsprodukter i dag end for to år siden. Det viser en ny Megafon forbrugerundersøgelse foretaget for Fuldkornspartnerskabet.
Nudler med fuldkorn, fuldkornsris og fuldkornspasta - unge fra Generation Z spiser mange forskellige fuldkornsprodukter og 31 procent tilkendegiver, at de spiser flere eller mange flere fuldkornsprodukter i dag end for to år siden, mens kun 7 procent spiser færre. Det viser en ny Megafon forbrugerundersøgelse foretaget for Fuldkornspartnerskabet.
Det er positivt for De officielle Kostråd, som anbefaler at spise 90 gram fuldkorn om dagen eller mere. Det svarer til et fuldkornspitabrød, en portion fuldkornsris og to stykker knækbrød.
Generation Z giver udtryk for, at de spiser fuldkorn, fordi det er sundt og mættende. Selvom rugbrød stadig er deres primære kilde til fuldkorn, så har de også appetit på at spise mange forskellige fuldkornsprodukter:
Produkter Generation Z først og fremmest får fuldkorn igennem er rugbrød, fuldkornspasta, fuldkorns-morgenmadsprodukter og fuldkornsris.
- Vi ser en generation, der er vokset op med fuldkorn og samtidig er åbne overfor at spise endnu mere fuldkorn. For at lykkes med den opgave kræver det, at fuldkorn indgår naturligt i flere fødevarer, vi allerede spiser i dag og, at fuldkorn bliver en valgmulighed på caféer og »to-go«, siger Rikke Iben Neess, kampagneleder for Fuldkornspartnerskabet.