Hvis du som leder vil gøre dig gældende i den stadigt mere intense kamp om faglærte medarbejdere, skal du arbejde aktivt for det. Her får du fem gode råd til, hvor du kan sætte ind.
Det vil blive sværere og sværere at rekruttere kvalificeret, faglært arbejdskraft i landbruget. I år 2030 forventes det, at der vil mangle 2.200 faglærte medarbejdere i landbruget, så skal du stå forrest i køen, når de eftertragtede medarbejdere vælger ny arbejdsplads, skal du gøre din arbejdsplads så attraktiv som mulig. På den måde øger du også sandsynligheden for, at medarbejderne har lyst til at blive mange år på netop din bedrift.
Her får du fem gode råd fra Klaus Ingvartsen til, hvordan du gør din bedrift mere attraktiv over for moderne medarbejdere.
Klaus Ingvartsen er kvægrådgiver i Velas med speciale i blandt andet at øge trivslen blandt medarbejderne. Desuden er Klaus Ingvartsen en del af styregruppen bag projektet »Kampen om arbejdskraft«, som Danske Landbrugsskoler, Velas, Sagro, Landbonord, Vkst, Spiras samt enkelte landmænd står bag, og hvis hovedformål er at rette fokus på, at landmænd selv har en stor opgave i at vinde kampen om den faglærte arbejdskraft. Han fortalte om emnet, da der blev afholdt Økonomimøde for mælkeproducenter tilbage i foråret.
1. Hav fokus på samtalen
- Du skal turde at gå ind i medarbejderens privatsfære. Det kan være grænseoverskridende for mange, men du er nødt til at skabe en stærk relation til dine medarbejdere. Spørg ind til, hvordan de trives i deres hverdag, om de har udfordringer med deres kolleger, om de er glade for deres arbejdsopgaver. Når du får elever ind, er det typisk unge mennesker, som er der et halvt til et helt år, og de har mange gode, undrende spørgsmål om, hvorfor I gør, som I gør på bedriften. Brug de spørgsmål til at få snakket sammen på bedriften, siger Klaus Ingvartsen.
Han råder til, at du som leder opretter korte dagsmøder eller ugemøder, hvor der kan gøres status.
- Hvor er vi henne, og hvor skal vi hen i vores produktion? Det skal du spørge om. Og hele holdet skal med på vognen. Langt de fleste vil gerne inddrages, og ved at indrette et idéboard, hvor alle idéer kan skrives ned, giver du de medarbejdere, som gerne vil have medindflydelse, mulighed for det. Det er samtidig en vej til også at opkvalificere medarbejderne, siger han.
2. Gør det sjovt at gå på arbejde
Alle vil gerne have et arbejde, som det er sjovt at være på. Og selvfølgelig er alle dage ikke lige sjove, men som leder bør du arbejde på at skabe glæde og smil på arbejdspladsen.
- Få skabt så meget fællesskab som muligt. Det behøver ikke at være store ting, der koster. Et skulderklap, en kasse sodavand og en haribomix kan gøre underværker. Og ved du, at der kommer en dag med særlig hårdt arbejde, så slut dagen fælles af med en omgang grillpølser og en kold bajer, fortæller Klaus Ingvartsen.
Ved at få et godt fællesskab op at stå mellem medarbejderne øger man sandsynligheden for, at de vil blive hængende.
- Vis det fællesskab frem, når der ansættes nye medarbejdere. Hav en seddel hængende med den årlige høstfest, dyrskue, kongres, osv., så medarbejderne kan se, at på denne bedrift, gøres der meget ud af fællesskabet. Inddragelse og medbestemmelse er alfa og omega, siger Klaus Ingvartsen.
3. Vær fleksibel
Privatlivet skal gå op. Så kort kan det siges. I og med, at faglærte medarbejdere i dag har nemmere ved at skifte arbejdsplads, fordi de er eftertragtede, er du nødt til som leder at imødekomme deres individuelle behov så meget som muligt.
- Fleksibilitet er et nøgleord. For mange kommer der andre ting i spil i tilværelsen, når der stiftes familie, og det er du nødt til som leder at tænke ind. Fleksibilitet er sværere, når der er dyr på bedriften, men måske kan det med andre metoder og teknologi lade sig gøre at indrette sig, så driftslederen kan holde fri i weekenderne, siger Klaus Ingvartsen.
Han opfordrer til, at du som leder løbende spørger medarbejderne ind til, om de oplever, at de kan få hverdagslivet til at gå op.
- De fleste ændrer sig med årene, og i takt med at man får erfaring, eller der sker ændringer i ens privatliv, og så kan det være, at medarbejderen får behov for mere fleksibilitet, siger han.
4. Hold fokus på medarbejdernes motivation
Hvad der motiverer den enkelte medarbejder til at knokle på bedriften hver eneste dag, kan der findes lige så mange svar på, som der findes medarbejdere. Uanset hvad skal du forsøge at spore dig ind på, hvad der driver dine medarbejdere.
- Unge medarbejdere er i langt højere grad vant til at blive talt med, og de er optaget af, at den opgave, de står overfor, skal have en mening, og opgaven skal have et formål. De er på jagt efter at skabe deres egen helhed, og hvis du ikke formår at ramme det, som får den enkelte medarbejdere til at stå ud af sengen og køre ud til netop din bedrift, finder medarbejderen en anden arbejdsplads, siger Klaus Ingvartsen.
5. Pas på med hierarkier
Moderne medarbejdere er ikke opdraget med fastlåste hierarkier og kæft, trit og retning.
- De er vant til en højere grad af ligeværdighed og er vant til mere flade strukturer. Jeg ville passe på med for skarpskårne hierarkier. Som chef skal du også en gang imellem tage en af de mere trælse opgaver, når tingene presser sig på. Det skaber mere fællesskab, når du som leder kan vise den slags engagement, siger Klaus Ingvartsen.
At nedbryde hierarkier handler også om, at alle skal føle sig inddraget.
- Alle fra driftsledere til unge elever skal føle sig set og inddraget, og alle idéer og forslag til forbedringer er lige meget værd. Det skal du som leder vise dine medarbejdere, siger Klaus Ingvartsen.