Nyt lovforslag skal gøre det mere simpelt for traktorer og motorredskaber at køre op til 40 kilometer i timen med påhængskøretøjer.
Landbrugsmaskiner, som traktorer og motorredskaber, har siden 2016 måtte køre 40 kilometer i timen, hvis køretøjet var registreret i Køretøjsregistret og var mærket med et Tempo 40-mærke. Men reglerne for påhængsredskaber har været hæmmende for landbrugserhvervet, og derfor foreslås det med nyt lovforslag at ændre Tempo 40-reglerne.
- Jeg har haft en god og tæt dialog med branchen om, at der er regler, der ikke virker efter hensigten. Med forslaget om at ændre i færdselsloven, så reglerne for Tempo 40 bliver enklere, gør vi det både billigere og nemmere at køre traktor med påhængsredskab på vejene. Det er bare et af flere initiativer, som jeg efter dialogen med branchen er ved at gennemføre, siger transportminister Thomas Danielsen.
Den gældende lovgivning kræver, at traktorer og motorredskaber skal være godkendt og registreret, som at der skal Tempo 40-mærke på dem, før de lovligt kan køre 40 kilometer i timen. Men Tempo 40-ordningen, som den er nu, kræver også registrering og mærkning af Tempo 40-godkendte påhængskøretøjer. Det er en for det første en omkostning, men mest af alt er det i praksis en udfordring at få påhængsvognene registreret korrekt i Køretøjsregistret.
Nu er bælter lovlige på offentlig vej
Krav om indregistrering kan bortfalde
Det betyder, at det faktisk ikke er muligt at få godkendt visse påhængsredskaber efter den gældende Tempo 40-ordning, selvom både køretøj og påhængsredskab opfylder de tekniske krav.
Med lovforslaget vil man løse den udfordring, og bliver det vedtaget, betyder det, at en traktor eller et motorredskab, der er godkendt til at køre 40 kilometer i timen, må køre denne hastighed med et påhængsredskab, der opfylder de krav, der er fastsat efter loven.
- Det betyder, at påhængskøretøjer ikke længere skal indregistreres, men det bliver fortsat et krav, at påhængskøretøjer skal have et Tempo 40-klistermærke påsat, så de er lette at identificere på vejene til brug for håndhævelsesformål, lyder det fra Transportministeriet.
Lovforslaget om blandt andet ændring af Tempo 40-ordningen er sendt i offentlig høring frem til januar 2025. Folketinget skal behandle lovforslaget i løbet af foråret 2025.